Eefke en Dianne zijn (beleids)adviseurs Leren & Ontwikkelen bij de reclasseringsacademie. Waar Dianne een didactische achtergrond heeft en veel interesse heeft in de vraag hoe mensen leren, komt Eefke uit het werkveld en heeft zij een grote fascinatie voor ingewikkeld gedrag. Ze vinden elkaar in hun snelle manier van denken, in wat hen inspireert en trots maakt, én in de enorme hekel die ze allebei hebben aan thuiswerken. “Dan denk ik: wat zit ik hier nou te doen achter mijn laptopje?”
Om maar met het laatste te beginnen: die hekel komt hoogstwaarschijnlijk door de coronacrisis. Beide dames begonnen namelijk in die tijd met deze baan. Dianne: “Ik was vijf jaar opleidingsadviseur in de GGZ en wel toe aan een nieuwe uitdaging, dus reageerde ik op een vacature van de reclasseringsacademie. Dat was in december 2019, dus ik heb mijn collega’s vier maanden gezien en toen ging de boel op slot.”
Bij Eefke verliep het iets anders. Na vier jaar reclasseringswerker te zijn geweest, kreeg ze de mogelijkheid de twee jaar durende master Forensische Sociale Professional te volgen. Tijdens die studie deed ze een afstudeeronderzoek naar beschermende factoren en concludeerde dat dit een lastig onderwerp was voor veel reclasseringswerkers. Samen met een collega die de master ook volgde ontwikkelde ze de training Beschermende Factoren en bood deze aan de reclasseringsacademie aan. Zo maakte ze voor het eerst kennis met die afdeling. Dus toen begin 2021 een vacature vrijkwam voor Adviseur Leren & Ontwikkelen, solliciteerde ze meteen, en kreeg de baan. Maar ze kwam ook direct thuis te zitten. “Ik wist veel van de reclasseringspraktijk, maar een heel stuk minder van het didactische aspect. Ik moest nog zoveel leren. Dat was vanuit huis best ingewikkeld.”